neděle 14. ledna 2018

Je mateřská dovolená dovolená?

Posledních pár dní se mé myšlenky neúmyslně stáčely k době, kdy opět nastoupím do práce. Vždy, když potkám přátele po delší době, nevynechají otázku: "A jak se vlastně doma máš?". Odpovídám stále stejně, že je to moc fajn, ale už se těším do práce. Nebudu lhát, že mi chybí společnost více lidí a řešení jiných témat, než co budu dnes vařit, s čím si budeme hrát a neustálé řešení otázky, proč se vlastně to dítě vzteká. Jsem doma čtvrtý rok a začínám se bát, že i mozek začíná pracovat pomaleji. Na druhou stranu si vzpomínám, jak jsem se v práci těšila, až nastoupím na mateřskou. 
Proč to vůbec píšu. V pátek jsem byla na akci od práce v Lucerně. Setkala jsem se s kolegy, dala si dobré jídlo a pití, poslechla skvělou kapelu Midi Rabycad a v první chvíli byla ráda, že jsem mimo domov. Po hodině jsem však začala přemýšlet, jestli jsou doma holky ok a těšila se, až vezmu ráno Valentýnku z postýlky do náručí za asistence Karolínky. A najednou mi ty skleničky s výborným vínem, stoly plné sushi a tancující Jakub Kohák ve srovnání s domovem přišly strašně malé...V tu chvíli bylo jasné, že domov je to jediné, za co stojí přinášet oběti (poeticky řečeno). 
Je to jednoduše o tom, jaké si to uděláte. Od té doby, co mám děti, mi čas utíká dvakrát rychleji a já se ve skutečnosti děsím toho, že dva roky uplynou jako voda a mé dvě holky už nebudou malé. Proto se ze všech sil snažím toto období užívat si s nimi. Mateřská dovolená není o tom sedět doma, občas jít na procházku a řešit stále ta samá dětská témata (dřív jsem si to myslela). Naštěstí mám přátele, které mají děti v podobném věku, takže vzájemné návštěvy při kávě jsou dost časté. A jak si tedy vyčistit hlavu?

1. Nejdůležitější fakt je, že si musíte najít čas na sebe a na to, co Vás baví. Když děti usnou, nehoním se s hadrem po bytě jako dřív, ale v klidu si sednu ke knize a čtu. Ta chvíle je jen moje a nikdo mi ji nevezme. Odpočinek pro mě znamená i psaní tohoto blogu. 
2. Mnoho maminek kolem mne (a i já) si často objednává Tesco nákup až domů. Proč si ale občas na ten nákup nezajet? Jak jsem dřív tuto činnost nesnášela, teď ji vítám. Než začnu nakupovat, dám si v kavárně výborné capuccino a nikdo mě při tom neruší. Děti mají rodiče dva a já mám štěstí, že manžel holky pohlídá rád a bez řečí. 
3. Rozmazlujte se, zasloužíte si to. Takže občas ta kadeřnice, masáž, nákup, kafe s kamarádkou prostě být musí. Spokojená matka=spokojené dítě, je pro mě stoprocentně pravdivé přísloví.
4. Najděte si s dětmi společný zájem. Zkuste je naučit milovat to, co milujete Vy. Samozřejmě nenásilně :-) Když to nepůjde, netlačte na pilu. Mám strašně ráda hory a pokud to jde, snažím se s holkama už odmala tam jezdit a učit je lyžovat. Věřím, že čím budou větší, tím tam budeme častěji!
5. Nesrovnávejte se ostatními. Je to jen na Vás, jaká pravidla si doma nastavíte a každé dítě je jiné. Je zbytečné se stresovat, že sousedovo dítě už chodí a Vaše ještě ne. 
6. Berte mateřskou jako čas ujasnit si priority a pomalu se připravit do zaměstnání. Proč se občas nepodívat například do učebnice angličtiny? Pokud ji nebudete potřebovat v práci, určitě se bez ní neobejdete na dovolené.

A jak jsem si zpestřila předchozí týden já? Oslavou. Slavili jsme čtyři roky Káji a rok Váji. Sešla se celá rodina a bylo to velmi příjemné odpoledne. Přišla jsem na to, že důležitější než dárky je pro dítě pocit výjimečnosti v daný okamžik. Samozřejmě se to bez dárků neobejde, ale oslavenec musí být středobod všeho, alespoň u nás :-)

V týdnu jsme také v Chlumci nad Cidlinou navštívili výstavu obrazů Ondry Suchochleba. Je to rodinná záležitost a byli jsme opravdu náležitě pyšní :-) Dělá zajímavé a nevšední grafické návrhy a co se obrazů týče, nejvíce se mi líbí portréty.

Přeji Vám krásný týden plný příjemných překvapení! Petra

1 komentář:

  1. Já vždycky říkám, že jaké si to člověk udělá, takové to má. Ale samozřejmě mateřská dovolená fakt dovolená není. Sám jsem byl půl roku s dětmi, když manželka chodila do práce, a jako teda docela síla. Na druhou stranu jsem zvládl naplánovat svatbu. Tím teda nechci nějak machrovat. Ale prostě když člověk chce, tak to jde. :-) A fotograf na svatbu je teď navíc náš dobrý kamarád. :-)

    OdpovědětVymazat